Emissievrije binnenstad raakt kleine ondernemers
Alleen elektrisch rijden in de binnensteden leidt tot concurrentienadelen voor zelfstandige ondernemers en onderschat de milieuschade bij de winning van grondstoffen. We moeten hier nu niet voor kiezen, vindt Mirka Antolovic, raadslid en net fractievoorzitter af in Leeuwarden.
De Partij van de Arbeid heeft altijd gestaan voor een eerlijke samenleving, waarin iedereen mee kan doen en waarin oog is voor zowel sociale als ecologische vraagstukken. Een emissievrije binnenstad klinkt mooi als het gaat om milieu, maar er zijn sterke argumenten om te stellen dat dit plan op dit moment niet de juiste keuze is. Ik zal proberen uit te leggen waarom de PvdA deze maatregel niet zou moeten steunen.
De markt voor elektrische bedrijfswagens is nog verre van volwassen. Elektrische busjes hebben op dit moment vaak een beperkte actieradius van ongeveer 60 kilometer met een volle batterij, wat in de praktijk nauwelijks werkbaar is voor veel ondernemers die regelmatig door de stad moeten rijden. De bussen zijn zwaar door het vele materiaal die ze moeten vervoeren waardoor ze veel minder kilometers kunnen rijden.
Daarnaast is de aanschaf van een elektrische bus zeer kostbaar (vanaf € 60.000), waardoor veel kleine ondernemers de overstap simpelweg niet kunnen maken. Het is onverstandig om een dergelijke maatregel door te voeren als de technologische en economische randvoorwaarden nog niet op orde zijn.
De PvdA heeft als kernwaarde het beschermen van de kwetsbaren in de samenleving. In dit geval zijn het de kleine zelfstandigen en zzp'ers (de oude arbeiders) die het hardst geraakt worden door een emissievrije binnenstad. Voor veel van hen zijn elektrische busjes onbetaalbaar en zelfs als ze de investering kunnen maken, is er een gebrek aan laadvoorzieningen en technisch gezien niet werkbaar. De overgang naar een emissievrije stad legt dus een onevenredige druk op een groep waar wij als partij altijd voor hebben gestaan en niet voor het nog groter worden van de grote bedrijven.
Deze maatregel creëert een oneerlijke concurrentiesituatie waarin de grote bedrijven, die het geld hebben om snel over te stappen naar elektrische voertuigen, bevoordeeld worden. Dit gaat ten koste van de kleinere bedrijven en zelfstandigen die deze middelen niet hebben. Hierdoor zou de PvdA de ongelijkheid in het bedrijfsleven alleen maar vergroten, terwijl wij juist zouden moeten streven naar het beschermen van de belangen van kleine ondernemers/de arbeider.
Hoewel elektrische voertuigen lokaal emissievrij zijn, is hun productie dat zeker niet. Voor de batterijen van elektrische auto's worden zeldzame metalen zoals lithium en kobalt gebruikt, waarvan de winning schadelijke gevolgen heeft voor het milieu. In landen als Bosnië en Servië worden complete natuurgebieden verwoest voor de winning van deze grondstoffen. Het ondersteunen van een massale overstap naar elektrisch vervoer draagt bij aan deze verwoesting en dat staat haaks op het ecologische gedachtengoed van de PvdA. Waar blijft dan onze moraal voor andere landen?
Een andere vraag is welke concrete voordelen een emissievrije binnenstad voor een stad oplevert. Wat is de werkelijke impact op de luchtkwaliteit en volksgezondheid, en rechtvaardigt dat de sociale en economische nadelen? Zonder een duidelijke en onderbouwde analyse van de verwachte voordelen is het onverantwoord om zo’n ingrijpende maatregel in te voeren.
PvdA zou kritisch moeten blijven en niet moeten instemmen met een emissievrije binnensteden op korte termijn, gezien de onevenredige impact op kleine ondernemers, de milieu-impact van elektrische voertuigen en de huidige technologische beperkingen.